Malowanie proszkowe jako zabezpieczenie antykorozyjne

Malowanie proszkowe polega na napylaniu naładowanej elektrostatycznie farby w postaci proszku na dany element przy użyciu odpowiedniej aplikacji lub pistoletu do malowania proszkowego. Farba przylega do malowanego elementu i następnie jest utwardzana w specjalistycznych piecach/suszarkach.  Cały proces jest bardzo szybki, w ciągu kilku godzin od rozpoczęcia procesu pomalowany element jest gotowy do przekazania odbiorcy. Czy to dobry sposób na stworzenie powłoki antykorozyjnej?

Na czym polega malowanie proszkowe?

 

malowanie proszkowe

Tradycyjne malowanie na mokro ma wiele wad. Warstwa rozprowadzana pędzlem czy też pistoletem, szczególnie w jakości przemysłowej, przeważnie nie jest równomierna. Do tego nie zawsze można ją doprowadzić do wszystkich szczelin, co dość szybko generuje korozję. Sam proces nakładania jest prosty, lecz po kilku latach z powodu niedbałego wykonania powłoki farba łuszczy się i pęka. Wtedy trzeba jeszcze raz oczyścić powierzchnię i nałożyć nową warstwę. Malowanie proszkowe eliminuje większość tego typu niedociągnięć. Przy odpowiednim przygotowaniu powierzchni i doborze proszku można uzyskać nawet do 25 lat gwarancji na wykonaną powłokę. Niezależnie od konstrukcji przedmiotu, w porównaniu do malowania na mokro, powierzchnia jest równa i równomierna. Farby poliestrowe, poliestrowo-epoksydowe, epoksydowe lub poliuretanowe nakłada się za pomocą natrysku elektrostatycznego na uziemiony metal, do którego przylegają. Ostatnim etapem jest utwardzenie farby, czyli polimeryzacja. Odbywa się to w piecu lakierniczym o temperaturze około 160-200oC. W ciągu 15-60 minut powłoka powinna się zżelować, a następnie utwardzić.

 

Antykorozyjność zależy od farby oraz przygotowania powierzchni

 

Powstała powłoka jest trwała i zachowuje oryginalny kolor przez wiele lat. Przedmiot staje się odporny na delikatne uszkodzenia mechaniczne, a do tego jest odporny na korozję i w przypadku zastosowania farb proszkowych zewnętrznych także na działanie różnorodnych warunków atmosferycznych. Poziom antykorozyjności zależny jest od doboru właściwej farby do zastosowań zewnętrznych lub wewnętrznych. Dla lepszego zabezpieczenia stosuje się odpowiednie farby podkładowe przed warstwą właściwą. Podkłady mogą być przystosowane do malowania aluminium, stali lub stali ocynkowanej, niektóre z nich zawierają dużą zawartość cynku. Równomiernie położona warstwa farby blokuje dostęp tlenu i wody, co zapobiega powstawaniu środowisk korozji.

 

Czy to się opłaca?

 

Malowanie proszkowe wymaga specjalistycznego sprzętu, dobrych farb, wiedzy i doświadczenia. Szczególnie bez tego ostatniego powłoka może nie spełnić naszych wymagań jakościowych, co przeważnie jest zauważalne dopiero po utwardzeniu. Oprócz malowania równie ważne jeśli nie ważniejsze jest przygotowanie powierzchni elementów do malowania. W przypadku malowania aluminium zaleca się stosownie chromianowania żółtego, które zapewnia najwyższą przyczepność farby proszkowej do podłoża i umożliwia długoletnie bezproblemowe użytkowanie powłoki. W przypadku stali najlepszym sposobem jest piaskowanie, czyli omiatanie elementu piaskiem, które daje efekt podobny do wspomnianego wyżej chromianowania aluminium.

Choć cały proces nie jest tak prosty, jak użycie pędzla i mokrych farb, a do tego przy zachowaniu standardów jakościowych niemożliwy do przeprowadzenia w domowych warunkach, jest to jednak doskonała metoda do szybkiego i skutecznego zabezpieczania wielu przedmiotów, których dalsze bezproblemowe użytkowanie zależy od jakości położonej farby i poziomu antykorozyjności. Dodatkowym atutem jest fakt, że przy zachowaniu jednakowych wymagań co do wyglądu, trwałości i jakości, malowanie proszkowe pozostaje tańsze niż malowanie na mokro. Stosuje się je np. w budownictwie: okna, drzwi, fasady aluminiowe, obróbki budowlane, przęsła ogrodowe, bramy, lampy czy metalowe meble; w przemyśle samochodowym; w wyposażeniu magazynów; także ostatnio w malowaniu płyt meblowych, np. kuchennych.